01 augusti 2008

Husritningar

Tittade i en gammal mapp med husritningar som jag har gjort. Hus har jag ritat sedan i 10-års åldern och det är väldigt skoj att se hur man tänkte då... fniss...
Bland mina ritningar finns allt från gröna rundstockhus med blå fönsterbågar till enorma gula herrgårdsvillor!
Mansardtak märkte jag att har gällt väldigt länge och hus med ordentlig takhöjd.



Ritningarna har ofta planerats utgående från de möbler jag har haft/velat ha och förstås ur ett praktiskt perspektiv. Ofta inbyggda kojor, mysplatser och hemliga utrymmen. (Ja vi funderade faktiskt på ett pytte lönnrum nu då vi bygger men vi har bestämt att det får räcka med ett legoloft.)



Roligast är att studera de allra första husplaneringarna. Där finns plats för minst fem barnsängar och ibland åtta (!) Syrum verkar vara med på alla ritningar och mattrandningar i alla möjliga färger tycks ha varit viktigt :)
I våra nuvarande ritningar har man ju inte direkt hunnit sitta och färglägga mattränder men vi har våra visioner i huvudet istället!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra blogg. Får inspiration. Är ägare till 1920 tal hus.

http://husangest.blogspot.com/

Alfie sa...

Oj, vad glad jag blev över att hitta den här bloggen! Ert hus har jag åkt förbi tusentals gånger i Hirvlax och under hela min livstid har det så vitt jag minns stått obebott, och alltid har jag tyckt att det varit stort och fint. Då ni började plocka ner huset trodde jag att huset helt enkelt revs, men oj så glad jag blev över att ni bara flyttade det och ger det nytt liv!

Anonym sa...

å.. va kul att se. Att rita hus var oxå min stora hobby när jag var liten, sitter väl i än. Synd ibland att man är bra på att slänga saker, för visst vore det kul att titta på nu :)
Superfina skisser du gjorde!
/ruffa

sabina sa...

Vad roligt att du sparat dom! Jag har också ritat hu men inte så många och detaljrika som dina... Mina hade mest fasaden i fokus.. :)

sabina sa...

inte hu utan hus.. :)

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP