17 november 2011

Köksdetaljer



Här är ett urval av sjuttioåtta bilder som jag har fotograferat till Solängens serviceboende. Bilder i serier där de flesta kommer att hänga i matsalarna.
Förhoppningsvis kommer de att glädja de äldre och ge upphov till samtal och minnen.
_ _ _

Gällande gårdagens målningsbild så kom en fråga om vi alltid målar i fina kläder eller om bilderna är arrangerade, bra fråga som jag har fått flera gånger, här är svaret: Jag målar alltid i de kläder jag har på mig för dagen. Eftersom jag ofta målar saker flera gånger i veckan, ibland flera gånger om dagen orkar jag aldrig byta om till andra kläder.


Christian använder byggarkläder ibland, men oftast inte när det gäller målaning som nog också är något av det mindre nedsmutsande vi gör. När det gäller att kånka omkring gamla dammiga möbler och fönster så borde man faktiskt ha någon form av arbetskläder på sig men jag vill hellre använda sådana kläder jag trivs i. Vilket förstås resulterar i en hel del förstörda klädesplagg men eftersom de många gånger är köpta billigt på loppis så blir det väl automatiskt så att man inte är så försiktig.


Med andra ord, bilderna är inte alls arrangerade när det gäller klädval och jag går oftast omkring i fläckiga klänningar som jag tycker mycket om! (Förresten får man bort linoljefärg från kläderna genom att gnugga in lite såpa på fläcken.)

7 kommentarer:

G:a Affären sa...

Vilken bra idé med bilder på redskap från vardagsbestyr! Jag tror säkert det väcker minnen till liv hos många. Vackra foton dessutom!
Den blå klänningen från tidigare inlägg var du så fin i, passar dig så bra. Snälla, måla inte när du har den på dig!
Kramar
//Cia

katarina sa...

Köksbilderna var väldigt fina och vilken bra idé just till ett äldreboende!

Hillevi sa...

Vilken underbar idé! Så vill jag också ha det när jag blir gammal. Då får vi hänga bilder på fina plastsaker på väggarna:)

Fru fix och trix sa...

Kul om de icke-existerande målarkläderna! Ska visa min man detta inlägg som jämt klagar på att jag målar i mina vanliga kläder och , ja, det blir en del fläckar ibland......
Jag är alltså inte ensam att dela denna vana :)

Louise sa...

Vilken härlig ide med minnesbilder. En knapp bredvid till en högtalare som spelar upp ljudet av en plåtburk som stängs och öppnas, eller en dörrklocka till mataffären, och andra "barndomens" ljud hade varit läckert till. Ber alla mina äldre släktingar att skriva texter till sina bilder, vilka som är med osv. det är så praktiskt sen när de inte ser så bra att kunna berätta vilka som sitter där på middagsbjudningen. Det gör mycket för dom att få tillgång till sina minnen.

Lantliga drömmar sa...

Härliga bilder!!
Jag har också tänkt på detd är med dina kläder, att hur lyckas du måla utan att ha en massa färg på dig själv?! :) Jag måste byta om till fula målarkläder, för hur jag än gör så har jag alltid färg på mig själv innan jag är klar...!

Fröken Grön sa...

Vilket underbart fotokollage!
Verkligen massor med läckra saker.
Skymtar ett likadant turkosgrönt brödskrin som vi har här hemma i köket.
Önskar dig och de dina en fortsatt skön helg!
/Anna-Karin

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP