20 februari 2012

Turkost 70-tal


I torsdags sprang jag igenom fyra loppisar på en halvtimme i jakt efter vinterskor åt åttaåringen vilket jag hittade för två euro. Samtidigt köpte jag dessa färgglada kläder.
Skjorta 1,50€, scarf 0,50€, byxor 2€. Totalt 4€. Jag hittade också en vit silkesskjorta med blått mönster för 0,50€ som passar fint till byxorna men den kom inte med på bild.
Burkarna är loppisfynd från tidigare och har kostat mellan 0,50€–2€/st. Den översta burken har det funnits spensalva i och på locket finns en fin kossa.




Lite clownvarning igen men ingen peruk denna gång... egentligen borde jag förstås ha sökt fram hippieflätor och snurrat lite band i håret! Platåskorna köpte jag för femton år sedan i Tyskland. Det var väl perioden efter de höga sprejade luggarna på 90-talet som vida byxben och platåskor var väldigt inne en tid.

Jag minns också att jag en kväll utan mönster sydde ett par trumpetbyxor i vit trikå med vargar på, jag gick i åttan, det var ännu lite innan sådana byxor hade börjat dyka upp i postorderkatalogerna (den enda kontakten till affärer och kläder jag hade som ung ute på landsbygden) och oj vad alla glodde! Med all rätt, de var verkligen säregna. Haha.
Berätta gärna om era 70-tals klädminnen och galna utstyrslar ni har haft på er!

18 kommentarer:

Viola_T sa...

Skjortan skulle jag själv vilja bära. Passar min stil men kanske inte storlek.
Brallorna är häftiga och passar dej bra. Hade sådana men i annan kulör som ung.

Det känns roligt OCH underligt att 70-talet är så hett, man var ju med själv då.

Hannasvirrvarr sa...

Jag föddes ju då på senare delen av 80-talet :P

Däremot sydde jag mig också ett par trumpetbyxor med väldigt vida ben, när jag gick i högstadiet. De var ljusa och en dag i skolan märkte jag att de rutiga och färgglada långkalsongerna som min mamma sytt tyvärr syntes genom lite grand. Haha!

Rut och Signe sa...

Hjälp! Tänk att jag har haft liknande byxor fast i limegrönt..... Jag minns bara att materialet var så kallt på vintern och inte alls sköna att ha på sig vid minusgrader. Men du är så söt i alla fall och färgen enastående snygg.

Kram Marie

maria. sa...

Ja alltså, jag var ju också så där 70-tals på 90-talet... Mina favoritjeans var lånade av min kompis morbror och alldeles underbara. Jättejättetajta upptill och utsvängda hur mycket som helst nertill. Shit så snygg man var :)

Fröken Prillig sa...

Du ser fantastisk ut!
Mer färg åt folket! hihi!

/åsa

Anonym sa...

Så fina byxor <3

Boktjuven sa...

Coolt!

Anonym sa...

coola coola aja!

pretty odd wonders. sa...

hääärlig outfit!

Teres sa...

Superfina kläder som passar dej perfekt! Mer färg åt folket!:)

Själv är jag född på 80 talet och tycker absolut inte om det modet. 70 tals modet var betydligt finare.

Anonym sa...

70-tals mode var en stor hit även för mig på 90-talet. Jag minns en gång i sexan när jag skulle gå till skolan och hade på mig bruna, utsvängda manchesterbyxor och en kort "jacka" som egentligen var en röd-vit-grön badjacka i frotté. Mamma vägrade släppa ut mig på det viset så jag fick snällt byta jackan till nåt mer normalt. Har lite nostalgi över loppisfynden från 90-talet, man hittade så fina kläder för billig peng!

Sara Sundqvist sa...

Wow vilken snygg outfit!

Tyvärr har jag inga 70-talsminnen... :)

jenni sa...

Kom genast att tänka på ett par trumpetbyxor som jag sydde i sjuan (-93). Tack och lov var de diskret svarta. Utan vargar. :) Köpte inte så mycket kläder på den tiden så man fick vara kreativ. Sydde en hel del av min utstyrsel då.

färgtrappan sa...

Haha sådana byxor känner man igen! Hade ett par sådana rejält solgula i gabardin. Jag älskade dem!
Ett annat fint byxminne från 70-talet är när jag tog ett par ljusblå jeans och sydde ihop med ett par mörkblå. Hade ett par älsklingsmörkblå jeans som till slut var helt utslitna på knäna. Då tog jag helt enkelt och klippte av dem och sydde ihop med de ljusa och satte mörkblå kilar på de redan MYCKET utsvängda ljusblå benen! Jag fick flera efterföljare :) Åh vad jag önskar att de fanns kvar eller åtminstone bilder på dem.

Tack för härliga bilder som väcker minnen till liv!
/maja

Stolpås Gård sa...

Härliga kläder! Gillar verkligen toppen! Loppisar är det bästa, jag längtar till sommaren när man kan fara omkring efter krokiga landsvägar och göra fynd på de mest konstiga ställen!

/Sandra - Stolpås Gård

SaraMay sa...

Åh, den 70talsperioden på 90talet hade jag utsvängda byxor i knallgul och röd batik, måste gått i 3an-4an tror jag! Fint minne!

karita sa...

Snygg turkos färg. Lite ovant för ögonen med byxornas modell, men snart är det väl det som köps...
Trevlig blogg också, har inte din inrednings stil, men ändå trevlig att titta på.
Mvh Karita

Helena Högberg sa...

Hittade just din blogg, rolig på många vis!Byxor jag kommer ihåg att jag hade på 70-talet är:ca-74:gröna gabardin, liknande dina blå. ca-75:orange/vit bredrandiga bomullsbyxor ca-78 bruna Gul&Blå manchesterjeans som man låg inne i provhytten och satte på sig så att de skulle bli RIKTIGT tighta!Det var tider det :)

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP