20 september 2010

Bänkskiva och ombyggnad



Vi har gjutit en bänkskiva till köksön. Vi testar olika ytbehandlingar, den kommer antagligen att bli mörk.

Glömde tyvärr att fotografera tillverkningen men om man vill gjuta en egen bänkskiva bygger man en gjutform av vattenfast fanér, armerar och häller i betong som man vibrerar ordentligt med mursleven för att få bort luftbubblor. Täck över med plast och håll ytan fuktig i tre dygn, sedan är skivan klar för slipning och ytbehandling.




En vy från vårt icke-färdiga kök. Christian skall bygga vår köksinredning så småningom men tillsvidare har vi pusslat ihop lite gamla köksskåp och köksmaskiner. Det fungerar riktigt bra, så bra mot vad vi är vana vid så jag tror det kommer att räcka ett tag ändå innan vi börjar med köket. Vi har en hel del annat som kommer att gå före, t.ex. sovrum åt barnen, oss och vindstrappan.

Jag har som ni ser påbörjat sorteringen av porslin och köksredskap som varit nedpackade, sådant som skall in i skafferiet.




Vår flytt innebär också att vi äntligen har påbörjat förstoringen av vår butik och arbetsutrymmen. Den platsbyggda högsängen är riven (vi tänkte flytta den men det var ingen vits) och det mesta utflyttat. Nu skall det fixas och målas, med fyra pojkar som huserat i huset är nötningen av ytorna total. Shabby chic alltså.

TACK också för alla fina kommentarer till förra inlägget! :-)

12 kommentarer:

Hannasvirrvarr sa...

Spännande med gjuten bordsskiva, skriv gärna mera om det :)

Norrfrids Eija sa...

Glöm inte nästa gång att fota o visa oss nyfikna läsare hur det går till när ni ex. gjuter en bordsskiva...vi som inte är fullt så händiga behöver förutom inspiration lite handfasta insruktioner och tips! Ser redan nu att köket kommer bli en tiopoängare!

Anonym sa...

Hi, hi, håller också på med betonggjutning, en bänk för tillfället, så roligt .-)
Kram Malin

Lisas torp sa...

Åååååh, så snygg den bänkskivan är!!!
Jag blir jättesugen att göra en sån när jag nån gång får ett nytt kök.

Härligt när det rör på sej åt alla håll ändå!
fortsatt lycka till!
Lisa

Lilla huset på prärien sa...

Men så fint det blir!! Och så underbart att få bo där också - att hinna göra så mycket som ni gör. Det är verkligen inspirerande. Måste ta tag i lite saker jag också. Vi får just ingenting gjort alls på kvällarna... tyvärr. Det finns massor att göra!

Kram Jenny

Kamomilla sa...

Håller med hanna, skriv gärna mera. Caisa k har väl en också? jag är intresserad speciellt av ytbehandlingen!

Designe sa...

Det ser ut att bli jättefint i ert kök! Jag gillar sängarna oxå som står där! Hemmålade förstår jag?!:) Ska bli spännande att få se mer! Kram

Designe sa...

Hej igen! Nu har jag kollat lite mer i bloggen och läst om er husflytt och jag blir såå impad av ert arbete! Huset blir verkligen jättefint och så bra gjort med 4 barn dessutom! Kram :)

Hilda's handmade sa...

Vilken fantastisk idé att använda betong till bänkskiva! Jag är imponerad av allt jobb ni lägger ner på ert hem. Och det blir ju helt underbart!
Hälsningar från en annan österbottning

ansku sa...

Hej,
Himmel så fint det blir!!! Vilka underbara bilder på förra inlägg..
Verkligen ett drömhus!! .. med timrade väggar och altt!! Måste känna underbart att bo i huset nu, den allra första tiden är ju sååå speciellt.. Ååå vad jag önskar mig ett större hus, vårt 6 rum och kök känns lite smått!
Mycket fint du har i butiken oxå, måste faktiskt försöka besöka butiken nästa sommar i samband med Finlands semester.. :)
Ha det fint!
KRAM Ansku

Anonym sa...

Hej,
vill bara kika in och tacka för ett superbra och härligt reportage i morgonradion!

Ni är ena sanna inspirationskällor!
Fortsatt fin torsdag!

-camilla :)

maria. sa...

HÄRLIGT! Flickorna är superivriga att komma och leka med H och A (och vi är ivriga att se huset och träffa er förstås), men vår A har varit förkyld en vecka nu... Vi kommer sen då alla är friska! kram.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP