20 april 2012

Fashion report


I går lyssnade jag till tre intressanta föreläsningar vid After Eight. Först i tur var Ina Nylund med företaget "Deformed by Ina", hon är formgivare inom dräkt och mode och lägger stor vikt på ekologisk och kulturell hållbarhet. Hennes klänningar är mycket detaljrika och hon använder sig av naturmaterial, återbrukar material och låter sig inspireras av folkdräkter och vill binda kultur, rötter och traditioner till sina verk. Ett tankesätt och arbetssätt jag gillar!



Heidi Wikar fortsatte att berätta om sitt arbete som designer, allt från studietid till hur hon har arbetat sig fram genom misstag till lyckade projekt. För tillfället arbetar hon med alla dräkter till Operan Don Carlos som spelas i höst på Finlands Nationalopera.
Bakom på bild syns hennes klänningar gjorda av fiskenät. Mycket inspirerande människa.



Sist ut var Karin Lindroos som pratade om slow fashion i vardagen, ett förhållningssätt till kläder och mode som jag gärna tar till mig. Karin delade med sig av femton konkreta tips, bara en sådan enkel sak som att städa sin garderob så man ser vad man har istället för att köpa nytt tycker jag är ett bra tips för mig som ofta trycker in mina kläder och sällan har en bra överblick över allt som redan finns. Mer om slow fashion kan man läsa här.

Förresten, är ni i Vasatrakten och gillar 50-talet, missa inte evenemanget som Ritz ordnar på lördag med vintageförsäljning, utställning och musik, allt i 50–60-tals anda.




Efteråt tog vi en tur till Malins för att känna på kycklingarna i vardagsrummet.

3 kommentarer:

Emma sa...

Låter spännande och inspirerande!
Ha en härlig lördag!

Anonym sa...

Det var sannerligen något av det bästa att få träffa kycklingar, måste låna den här bilden av dig. Och hälsa pysslingarna så gott! / Karin

Lilla huset på prärien sa...

åh vad ni har haft roligt! var precis inne och kollade era köksbilder. är i faggorna att sätta in ett kök men jag har inte bestämt vad ännu och inte heller hur... eller när. suck, det är jobbigt med alla beslut tycker jag :(

ha en härlig söndag!

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP