30 september 2014

Baka!

För ett bra tag sedan fick jag Clara Lidströms och Annakarin Nybergs bok Baka hemskickad till mig. En mycket snygg och tilltalande bok utseendemässigt. Barnen gillade att bläddra i den och blev genast inspirerade till att baka.


Bo valde receptet "Radiokaka".


Kakan blev inte helt lyckad denna gång, jag har aldrig använt mig av kokosfett i bakning så kanske jag hade gjort ett felköp men själva görandet är ju lika roligt som slutrsultatet!


Vi fortsatte en annan gång med muffins och improviserade lite med ingredienserna. Bo ville ha kakao istället för blåbär och vi hade inget vanligt mjöl så vi satte majsmjöl och rågmjöl.


Resultatet blev ändå bra och smakade riktigt gott.


Vi försöker att baka mindre med vitt mjöl och socker så de klassiska chokladbollarna gjorde vi med dadlar och honung istället för socker.


Jag tycker mycket om bokens layout och de fina steg för steg illustrationerna som är gjorda av Katy Kimbell och Li Söderberg. Nu har författarna också gett ut en bok till i samma serie, Fixa, och den ser minst lika tjusig ut!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om lovorden. Enda jag tycker de saknar är något recept som alla kan äta, finns ju de som är allergiska.

Katja sa...

Vad märkligt, väljer du bort att ha med en bild bara för att det inte ser "bloggskönt" ut? Det är ju ett litet barn som gjort det, spelar roll om det ser smakligt eller inte ut? Märkligt...

Rachel sa...

hahahaha Qué cara de concentración tiene el repostero!!!
Tienen muy buena pinta ;)

Lundagård sa...

Katja: Jag valde inte bort bilden för att den inte såg "bloggskön" ut. Jag har inga problem att visa både det ena och det andra men man måste också visa sina barn respekt och låta dem välja. Jag frågar alltid innan publicering vilka bilder som barnen vill att skall synas om de är delaktiga eller med på bilderna och i det här fallet har BO som bakat valt. Skrev om texten en aning så den inte missuppfattas. Man vill minnas de goda bitarna och vår Radiokaka blev inte god och inte vacker men det har inget att göra med Bo utan med en okunnig bakmorsa som kanske handlade fel kokosfett, jag har aldrig bakat med kokosfett innan! :-)

Textil och sånt sa...

Radiokaka älskade jag som barn - och gör säkert fortfarande men har inte haft något recept att baka efter.
Nu vet jag var jag kan hitta ett. Tack för det. Och Bo gör ett nytt försök, jag tror att du kommer att gilla kakan.
Birgitta

enklicksmor sa...

Hej! Jag har inspirerats av din blogg länge. Jag tycker ni gör rätt prioriteringar i livet. En riktigt fin familj har du också. Jag skriver en matblogg utan mjöl och socker om du är intresserad. www.enklicksmor.se

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP