22 oktober 2014

Täta fönster

Med gamla fönster och dörrar i huset har vi en naturlig ventilation men under vintern kan det börja dra lite kallt om man inte tätar dem bra. Det finns många sätt att fästa och täta gamla innerfönster på, vi har använt oss av lite olika sätt. Till exempel yllegarn, tidigare har vi bara snurrat ihop garnet men jag fick tips om att virka garnet istället och det blev väldigt bra. Beroende på hur tjocka springor man vill täta kan man virka med en eller två trådar. I vår butik har vi några härvor av gammalt tjockt yllegarn som ännu luktar får, det är det samma som jag har använt.


I det längsta undviker vi allt vad plast heter i huset men eftersom vi hittade massor med funktionsduglig silikonlist på ett parti gamla fönster har vi återanvänt dem på vissa fönster. Här är vindsfönster som har glasats och kittas på väg för montering. 


Det börjar bli kallt med enkla glasrutor! Jag har bara lyckats göra fem fönsterbågar i sommar så det återstår en hel del men vi siktar på att få allrummet på vindsvåningen varm så fort som möjligt så vi får ett rum att måla i. Det blir bättre än att hålla till i köket där jag målar för tillfället...


Kvällstid pysslar jag också på med att slut-täta en del fönster med fönsterpapper, det är ett förklistrat matt papper på rulle som man fuktar i vatten och klistrar över springor. 

Det är en hel del arbete med gamla fönster men jag skulle aldrig byta till nya, jag njuter ju av utsikten varje dag!

11 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Ja, det finns inget så vackert som gamla fönster med gamla glas i!

Anonym sa...

Är det lätt att dra bort fönsterpappret sen på våren eller blir det att skrapa loss? Fönsterpapper kunde nog vara något för fönstren i vår farstukvist, börjar bli kyligt där nu av draget.

Sabina sa...

Fint att ni säljer fönsterpapper. Har INTE hittat någonstans! tack för bra inlägg om tätning av fönster. Finns ju många tips och råd, läste just om ngn som lägger "tygkorvar" med sand i också!

Lundagård sa...

Anonym: Det är relativt lätt att få bort pappret, enklast är att blöta en trasa rejält och dra över remosorna och låta dem dra i sig en stund, sen är det att torka och dra bort.

La Verde Vita sa...

Åh, så vackra dina virkade lister är! Nu ska jag ta fram virknålen också och börja byta ut våra gamla silikonlister vartefter de tjänar ut ;)

Här är gudagott att vara ! sa...

Förstår att ni älskar era gamla och vackra fönster !
Tycker att nya fönster är så själlösa och kalla.
- Tack ett jättebra tips om virkade tätningslister !
Lycka till med ert hus !
/ Anneli

Sandra sa...

Kan du visa hur man tätar med de virkade listerna? Våra fönster är orginalfönstren från 1860-talet, så det drar rätt så bra runt dem ;)

Familjen Autio sa...

Jag håller helt med dej - jag skulle aldrig byta ut våra "vågiga" fönster, de hör till huset och det får ta den lilla extra tid det tar att fixa och täta inför vintern och samma på våren när man får lyfta ut innerfönstren och njuta av det nya ljus som huset plötsligt fylls av!

Textil och sånt sa...

Ja visst är det härligt med innanfönster, både att sätta in på hösten men mest att ta ur på våren och få in sommaren i huset. Jag brukar doppa fönsterremsorna i mjölk för att få klistret att fastna bättre. Lätt att det torkar ihop under vi term annars. Kul med virkade tätningslister!
Birgitta

Ylva sa...

Vilket härligt, naturligt och snyggt sätt att täta sina fönster. Jättebra tips, men hur sätter du fast dem runt fönstret?

Jag länkar gärna till din blogg.
Jag har också en ny blogg om att äntligen låta vårt sekelskifteshus få tillbaka sin själ, bland annat genom att byta tillbaka till de gamla vackra fönstren!
Kika gärna in och länka till mig om du vill: http://sekelskifteochinredning.wordpress.com
Med vänlig hälsning Ylva

Lundagård sa...

Ylva: Vi fäster yllesnöret med liten spik eller nubb!

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP