23 november 2014

Återanvända gamla kläder

Hur vi ser på det här med barnuppfostran har jag länge tänkt skriva om men det finns så mycket jag kunde säga om det så jag kommer aldrig till skott. Däremot finns det tre praktiska saker som jag önskar att våra barn får med sig hemifrån, en grundkunskap i hur man lagar sin mat, bygger sitt hus och syr sina kläder. 

Kläder i vår familj har rätt så stor åtgång, det vill säga det kommer hål och fläckar på dem nästan jämt. Istället för att slänga dem samlar jag dem i vår gamla butiksinrednings stora fack. 


Jag sorterar också ylle och läder separat för sig i gamla kappsäckar.


Här har vi gjort en elefant och en tvättbjörn. De gamla kläderna är ett väldigt bra råmaterial för att göra något nytt, kemikalier är borttvättade och barnkläder har ofta fina mönster och färger. Man behöver inte köpa nytt tyg och saknar man något kan man alltid kolla på loppis, där finns ju tyg i form av kläder i mängder. 

Jag tycker vi behöver tänka över vår klädkonsumtion. I Finland ger vi upphov till över 90 000 ton textilavfall per år och konsumerar ungefär 14–17 kg textilier per person, ofta producerat under dåliga förhållanden. Läs mer om detta t.ex. i Annas blogg och ladda ner Marthaförbundets snygga och inspirerande broschyr Garderoben.


Barnen tycker också att det är roligt att kunna använda sina favoritkläder till något nytt.


De har också sytt kläder åt djuren.


I den här boken av Fumie Kamijo och Rosie Short har vi hittat inspiration. I en påse samlar vi alla små bitar som lämnar över när man klippt ut sina figurer, då får man automatiskt stoppning till det man syr. Ett mjukare och bra material att stoppa upp det man syr med är t.ex. fårull.




Barnen brukar också sy helt egna modeller och de blir oftast mest personliga och roliga. Den här tycker jag är en riktig snygging med sina coola strumpbyxor. 

11 kommentarer:

Hannasvirrvarr sa...

Härligt! :)

Nonna sa...

De är så fina!!!

Lantliga drömmar sa...

Super! :)

Unknown sa...

Wow!! :D

Ninette sa...

Vad fina! Jag hade nån idé för många år sen att jag skulle göra nåt likadant, men ingen av mina ungar gillade dom mjukisdjur som jag sydde själv, så jag använder våra avlagda trasiga kläder till stoppning till såna där "korvar" mot drag, eller som trasor (dom som är hela ger vi bort till Missionsboden). Skulle mycket hellre sy mjukisdjur, men när det inte fanns nån efterfrågan så fick det liksom bli... Så kan det gå ibland - ibland blir det inte alls som man har tänkt sig! Jag inbillade mej innan vi fick barn att jag också skulle sy en massa kläder åt våra ungar, men livet kom liksom emellan...

Durable Goods NY sa...

amazing! love your creatures, blog style and fun posts!!!

Madeleine sa...

Otroligt fantasirika! Så vill jag göra med min lilla älskling också. Lära honom att laga mat, odla och sy. Tror det är viktiga kunskaper att föra vidare.

Anonym sa...

Men vad gör man om man på riktigt verkligen har tummen mitt i handen när det gäller att sy? ��

Anja sa...

Underbart! Bra att låta barnen få fria händer i köket, trädgården, verkstaden och vid symaskinen. De är ju otroligt kreativa. Jag lider mkt av att vår symaskin är opålitlig. Måste köpa någon på loppis snart. Mina barn skulle älska det här!

Anonym sa...

Vilken kul idé! Det är verkligen kreativa barn du/ni har.

Textil och sånt sa...

Så härligt - man blir verkligen glad av alla figurer!
Nu undrar jag över den svartvita mönsterstickade vanten som ligger vikt i din yllelåda, kommer den från Finland?
Vi stickar lika dana här på Gotland och jag är lite nyfiken på hur mönster sprids. Vad vet du om den?
Birgitta

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP