08 februari 2012

Fågeltapeten


Här är en lite större helhetsbild från vårt kombinerade vardagsrum och sovrum. Vi kommer senare att bygga vårt sovrum på vinden men det här går bra tillsvidare, eftersom rummet är så avlångt fungerar det att dela av det.

Det här rummet är mer färgglatt än de andra. Tapetens färgkombinationer tycker jag om, turkost med mossgrönt som inte är en alldeles självklar kombination vilket gör den intressantare. Att sedan kombinera svart tillsammans med tapetens färger känns kanske inte heller som det mest passande färgvalet men eftersom både vårt piano och vår soffa är svart har jag försökt få det att fungera i alla fall.



De turkosa kuddarna har jag sytt av loppistyger och den blommiga kudden är sydd av en 70-tals Finlaysonköksgardin som vi hade i mitt barndomshem innan jag var född.



I hörnet har vi fäst krokar i taket och fixat en klädställning för de färggladaste klänningarna som jag använder mest. Lådorna, den färgglada kudden och guldtäcket är köpta på loppis, det vita sängöverkastet kommer från försvarsmaktens lagerförsäljning. Sängen har jag piffat till med två träknoppar som jag målade svarta.



Den fina fågeltapeten har delvis sponsorerats av Tile & Style på Köpmansgatan 18 i Jakobstad. De har ett stort tapetutbud och Heidi Haldin hjälper gärna till med att hitta rätt i tapetdjungeln.



Fågeltapeten kommer från Eijffinger ur kollektionen Un bisou, 310013. Eijffinger har också massor av andra färgglada tapeter. Kollektionen Pip Studios mörkblåbroderade tapet med röda rosor är riktigt häftig.




Här är också tre andra tapeter som vi gillar och har tittat på. En klassisk sprätt-tapet från Duros Gammalsvenska tapeter och Lumikide och Kirsikkapuu från Philgren och Ritola.

23 kommentarer:

maria sa...

alltså det är ju så sjukt härligt...får jag flytta in en vecka??

jag kan sova i soffan :-)

Malena sa...

Helt otroligt fint! Väntar så själv på att tiden skall räcka till att tapetsera storhallen vår, har faktiskt tittat på den sista tapeten du hade till höger där, den skulle passa hos oss men tror den kan va lite jobbig att tapetsera?! Men jag får nog vänta ännu nå månader för lördagarna räcker inte till allt. Men som sagt underbara bilder av ett vackert hem.

Louise sa...

åh sp härligt, har tittat på Paradise birds i en evighet, men jag har skrapat så många tapeter i mina dar så jag vågar aldrig ta steget! Och turkos och svart är supersnyggt! Även farrowball combinationen turkos-tangerine är läcker.

White cotton grass sa...

Den där sprätt-tapeten känner jag igen. Men min var i orange och grönt, den är övermålad nu.
Inte min favorit bland tapeter :S
Men jisses vad många andra fina du visar i ditt inlägg!! :D

kramar från svenska lappland
helena

Fru Z sa...

Åååh vad härligt ni har det hemma hos er!!! Såå fint - kunde flytta in närsomhelst!! :)

selma sa...

What a room! Love it!

Fru fix och trix sa...

Superfint!

Passar utmärkt med tapeten och det svarta. Blir perfekt när man blandar upp det söta romantiska med lite svart/vitt och retro!

/Maria

Älfgärdet sa...

Dessa fungerar ju alldeles, alldeles, alldeles perfekt ihop!

Rustik Romantik sa...

Vilken härlig mönsterkavalkad! Tack för det :) Love it!

Vintage House sa...

Den är så läcker den tapeten och färgen på detaljerna ljuvliga....
tusen tack för din kommentar värmer gott.....
ha en mysig kväll
kram
sandra

Mamsell Lufolk sa...

Alltså vilket resultat! Så underbart livfullt rum! Kunde låna dina ögon och din kreativitet för att komma ur den enformiga tankegången. Här lossnar det liksom aldrig, det blir så tamt och tafatt, men vi är ju alla unika med olika gåvor. ;)

Och vad duktig du är att spela! Visste inte att du även besitter en sådan begåvning.

Anonym sa...

Hej,

Fina bilder som alltid :)Tapeten blev jätte bra!

Angående den finurliga lådan i förra inlägget...

Vi har en just likadan i formen och utförandet som har läderrämmar påsatta som en ryggsäck. En tung ryggsäck. Min farfar använde den när han var och fiskade har jag för mig :)

Fint piaonospel också!

Hälsn Jenni i Vasa

Ninette sa...

Alltså wow vilka härliga tapeter ni har hemma, och härlig färgskala och spännande möbler! Gillar!

Anonym sa...

SJUKT FINT!!!!! Helt underbart, vill också bo så fint och mysigt. Dina kläder är också jättefina. Beundrar att ni orkar renovera med 4 barn. Kram Milli

molly's home sa...

What a beautiful blog. I like it!

Greetings,
Annemrie

Anonym sa...

Häftigt!

Helena - barnvakt på Lidingö sa...

ååå så fint!

Lundagård sa...

Malena: Tapeten är nog inte värre att tapetsera än andra tapeter. Mönsterpassade tapeter tycker jag egentligen att är rätt så behändiga att tapetsera, man ser direkt om det blir snett!

Louise Alexandersson fotografier sa...

Vad läckert ni bor! Gillar stilen.

kram Louise

Olga sa...

<3
Hoppas också att det är en behaglig struktur på tapeten.
Tapeterna och färgerna är helt sagolika!

Petra sa...

Jag har länge velat ha en stång i taket och med inspiration från tidningar och din blogg så gjorde jag slag i saken. Nu hänger den där "Eclips" stången med kjedjor;) Härligt när man inspireras av andras fina bloggar. Allt gott! Mvh Petra

Hanna sa...

Hej! Kan man köpa Kirsikkapuu i sverige? Jätte fin tapet!/Hanna

Lundagård sa...

Hanna: Jag vet inte om den säljs i FInland men härifrån kan du beställa, de skickar utomlands: http://www.tapettitalo.fi/mallit_se/69751.html

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP