01 maj 2012

Resan till Norrbotten


Bilresan norrut startade på fredag morgon, på vägen stannade vi vid ett militärt överskottslager, Hanna prövade en mössa som jag köpte.



Vi körde om en bekant skylt, vek in och stannade där tills butiken stängde.



Vi hade räknat med att det skulle finnas utrymme att sova i bilen den första natten och hade därför bokat en campingplats.



När vi kröp ner i våra sovsäckar var det rätt så kyligt men med många lager kläder och annan rekvisita fick vi fort upp värmen och vaknade sedan i en varm bil till en solig dag.



Den här stora fyndmarknaden hade vi planerat in för lördagen. Som ni ser fanns det en hel del att titta på!



På kvällen gick vi omkring i Luleå och sökte ett matställe (vi hade inte tagit oss tid att äta på hela dagen) och gick förbi många fina hus. Här är ett fönster från huset där Luleå hembygdsförening huserar och ett gammalt vackert stenhus.



Söndagen tillbringade vi ute i skogen på en auktion som varade i sju timmar.



För att få plats med auktionsfynden så plockade vi först ut lördagens inköp för att packa om. Det gick smidigt och vi konstaterade att vi hade fått plats med lite till. Nästa gång borde vi kanske hyra en lastbil, Hanna har lastbilskörkort, då kunde man köpa de större möblerna som ofta blir billiga.



Vi såg fina landskap.




Vi tog en paus på vägen hem där jag fotograferade den här bilden av Hanna som är iklädd en vacker stickad ylletröja som hon köpte för tio kronor, yllefilten kostade fyrtio kronor. Vi pratade ett bra tag om hur mycket vi gillade färgerna och mönstret och hur fint de passar tillsammans.

Förstås pratade vi om en hel del annat också och vi såg och hann med mycket som inte dokumenterades i bild. Bland annat besökte vi sex loppisar i Uleåborg men de levererade inte alls.

Det är skönt att vara hemma hos familjen igen! Visst skulle det vara roligt att resa också med dem men en sådan här typ av resa där jag i första hand är ute efter nya saker till butiken och där tempot är högt är inte en så familjevänlig variant. Därför är jag glad att ha Hanna som resesällskap och vi ser på saker och ting på rätt så liknande sätt, t.ex. kommer inte mat och bekvämlighet i första hand utan fynden och upplevelsen, och vad som köptes skall ni få se i nästa inlägg!

14 kommentarer:

Ingela sa...

Vad häftigt det är att läsa två olika bloggar och sedan upptäcka att båda gjort en resa tillsammans. (Och ni var i närheten av där jag bor, tror till och med att jag såg eran blåa bil när jag åkte förbi Åskogen i söndags). ;o)

AnnaA sa...

Ser ut att ha varit en fyndig resa! Bästa sortens kortsemester. :-)

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Vilken härlig resa ni gjort! Och filten är galet vacker!! Och så många spännande fynd.

Hälsningar Monica

Flickan på landet sa...

Ni verkar ha haft en roligt och intensiv resa + massor av finfina fynd :)
Skrattar ännu åt att ni råkade parkera just bredvid oss :-D

Hannasvirrvarr sa...

Jo, som sagt en resa som kräver sin kvinna :) Fina bilder!

LIVS LYST sa...

Så gøy! Slike turer skulle jeg gjerne tatt selv. Så fint det siste bildet var og jeg er enig at mønstrene passet så fint sammen. Gleder meg til å se hva dere tok med dere hjem!

Ha en fin dag!

Emma sa...

Vilken härlig resa. Kul att ni gjorde så många fynd :)

Min lantliga dröm sa...

Oj oj, vilken härlig resa. Det där militära överskottslagret blev jag genast nyfiken på :) Å vilken, loppis, vilken lycka att få botanisera runt där. Nu blir jag själv riktigt fyndsugen, fast jag var på lopppis häromdagen :)

Ha det gott!
Kram Ulrika

Anonym sa...

Visst är Luleå en galet vacker stad!! Mvh/österbottning, men bosatt i just Luleå :)

Holly sa...

Looks like an amazing trip - love the wool blanket in the last photo!

Anonym sa...

Hej o. tack för ett intressant inlägg! :D
Jag undrar var det militära överskottslagret ligger och skulle vara tacksam för svar, eftersom jag själv studerar i norra Sve och reser ganska mycket.. det är alltid roligt att se fram emot ett nytt slälle under resan!
Trevliga vårhälsningar
/österbottnisk tjej

Gmail: lina.grankulla@gmail.com

Dröm vid havet sa...

Så roligt att ni besökte min stad Luleå. Ser att ni gjorde många fina fynd på er resa.

Ha en härlig helg!

verkstaden verstas sa...

Vilken resa! Har läst båda resenärenas inlägg. Vacker bild på Hanna och yllefilten. Tack för allt fint du inspirerar med. <3

K A T A R I N A sa...

Militäröverskottet äger min fd svärfar och min fd svåger, jag fyndar alltid där :)

Kramar
Katarina

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP