01 februari 2014

Barnbilderna



Skall man bara publicera otydliga och anonyma bilder av barnen på nätet?
Vad man kan skriva och vilka bilder man kan publicera av sina barn i sociala medier har diskuterats i svenskfinland den senaste tiden. Eller det börjar vara ett tag sedan, jag är oftast lite sen att kommentera saker.


Jag har alltid tänkt ganska mycket på den här saken men som med så mycket annat i livet är det svårt att hitta en helt självklar och korrekt handlingsmodell. Kanske det skulle vara bäst att gömma barnen bakom hatten, inte skriva något eller visa någon bild överhuvudtaget på sina barn. Att inte ta en endaste risk.

Däremot kan jag tycka att ett värld utan barnbilder skulle vara en fattig värld. Att ett liv där man undviker allt som kan tänkas vara ens lite riskfyllt blir ett begränsat liv. Så vi har valt att visa bilder på våra barn. Däremot skriver jag inte mycket om dem och det är inte heller lika mycket mitt sätt att uttrycka mig. 


Vi vet inte hur nätlivet ser ut om tjugo år då våra barn är vuxna och vi kan inte förutsätta att de vill finnas dokumenterade på nätet, ändå bidrar jag just nu till det. Jag hoppas de kan förstå att de ingick i den vackra del av världen jag inte kunde låta bli att gestalta och dela med mig av. Kanske det är för egoistiskt tänkt, att ta mig friheten att "publicera mina barn" men jag har också valt att begränsa. Jag för inte dagbok. De personliga anteckningarna har andra böcker. Det här är fina fragment.

6 kommentarer:

...C o w R o a d... sa...

I love all the pictures you take but especially the ones of your children. They are just beautiful! :-)

But I understand your problem. I started blogging when my kids were already a bit older so immediately decided not to use their full names. Also fewer and fewer pictures of them and I have to ask for their permission...

PuistonKulmanNeitonen sa...

Kauniita kuvia :) olitko kesällä markkinoilla juthbackassa? - olin näkevinäni sinut siellä..

idegumman sa...

Tack för dina fina fragment :)! Blir glad, speciellt hattbilden är helt enkelt toppen den här gången :)! Och tack för att du enkelt redogjorde för din åsikt i en omdebatterad och viktig sak! Det kanske hjälper andra att tänka igenom, en gång till, vad som publiceras och varför... Ha en skön början på våren! Kram!

Karriärkvinna sa...

Vilket fint inlägg ang en fråga som jag själv funderar väldigt mycket på. Jag tycker att din inställning till det hela låter väldigt sund och genomtänkt.

Väldigt fina bilder delar du med dig av också!

Ett mycket bra inlägg!

Sara sa...

Nu har jag ännu inga barn, men jag tycker om din syn att se på saken och kan tänka mig att jag troligtvis kommer att ha en liknande filosofi sedan :) Och tack för att vi läsare för njuta av dina vackra bilder!

Anonym sa...

Jag tycker man får tänka själv och olika och handla därefter, efter eget omdöme. Varje fiber i min kropp säger att jag inte ska lägga upp foton av mina små på Facebook. Detta enbart pga min "magakänsla".
-Mor Elsa

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP